„TRADYCJE BOŻONARODZENIOWE ŚWIADCZĄCE O TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ POLAKA” (2020-01-28) przejdź do galerii

„TRADYCJE BOŻONARODZENIOWE ŚWIADCZĄCE O TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ POLAKA” – sprawozdanie z realizacji projektu, realizowanego w Szkole Podstawowej w Nowym Grodzicznie od grudnia do stycznia 2019/2020r.
Wspólnie ruszamy w świat tradycji bożonarodzeniowych.

Kultywowanie tradycji bożonarodzeniowych jest ważne dla każdego Polaka, a szczególne znaczenie ma dla naszej społeczności szkolnej. Od wielu lat w grudniu i styczniu podejmujemy szereg działań, które wprowadzają naszych uczniów, rodziców, nauczycieli i całą społeczność lokalną w atmosferę i magię Świąt Bożego Narodzenia. W roku szkolnym 2019/2020 projekt „Tradycje bożonarodzeniowe świadczące o tożsamości narodowej Polaka” jest realizowany w ramach ubiegania się o certyfikat „Szkoła wierna dziedzictwu”.

Ten magiczny czas grudniowo-styczniowy jednoczy całą społeczność,  która na każdym kroku wykazuje chęć współpracy i ogromne zaangażowanie we wspólne działania, które są traktowane bardzo odpowiedzialnie, a czas wspólnie spędzony upływa w miłej, życzliwej wszystkim bożonarodzeniowej atmosferze pełnej empatii w stosunku do drugiego człowieka.

Wystarczy zaproszenie, rozmowa na temat zaplanowanych działań a uczniowie, nauczyciele i rodzice bez oporów dokładają wszelkich starań, aby pokonać wszelkie problemy organizacyjne, między innymi dojazd dzieci na warsztaty, zgody rodziców na uczestnictwo w różnych przedsięwzięciach szkolnych i pozaszkolnych, włączenie rodziców w różne inicjatywy.

Przepis z pokolenia na pokolenie.

Kultywując tradycje bożonarodzeniowe, uczniowie SP w Nowym Grodzicznie wraz z rodzicami i nauczycielami zorganizowali warsztaty kulinarne, których celem było pieczenie pierniczków według receptury zdobytej z zapisków kulinarnych babci, a nawet prababci. Zajęcia pozwoliły zrozumieć dzieciom, zarówno tym młodszym, jak i starszym, jak ważne jest pielęgnowanie przepisów, które charakteryzują się unikalnym doborem produktów niezbędnych do wypieku tych tradycyjnych w polskiej kulturze ciasteczek. Uczniowie zaangażowani w to przedsięwzięcie połączyli tradycję z nowoczesnością, szczególnie jeżeli chodzi o ich dekorację. Wiele radości uczestnikom tej kulinarnej przygody dały wspólne rozmowy, doświadczenie oraz wymiana poglądów, odnosząca się do koncepcji projektu.
Z wielkim zadowoleniem można było obserwować naszych uczniów, rodziców i nauczycieli, którzy nie mieli żadnych problemów w porozumiewaniu się oraz doskonale radzili sobie w pracach zespołowych. Zaangażowanie wszystkich uczestników w zadanie uczy partnerskiego współuczestnictwa, prowadzi do upowszechniania wiedzy kulinarnej i umiejętności dzielenia się nią z innymi a także odpowiedzialności za wychowanie młodego pokolenia Polaków, którzy nauczeni więzi międzyludzkich będą przekazywać zdobytą wiedzę swoim następcom.

Dar od serca.
W okresie bożonarodzeniowym uczniowie Szkoły Podstawowej w Nowym Grodzicznie cieszą się z przygotowywanych na rzecz ludzi potrzebujących prezentów. W tej edycji projektu uczniowie przede wszystkim włączyli się w ogólnopolską akcję przygotowania paczki dla Polaków mieszkających na  Kresach Wschodnich, a także kontynuowali działania mające na celu zorganizowanie świątecznych upominków dla chorych mieszkańców naszej społeczności- parafian parafii pw. Św. Apostołów Piotra i Pawła oraz coroczną zbiórkę słodyczy dla dzieci z domu Dziecka w Pacółtowie.

Liderzy tych przedsięwzięć zaangażowali w całą społeczność szkolną i lokalną. Uczniowie chętnie podejmowali kroki wytyczone przez organizatorów, by móc sprawić radość ludziom oczekującym na dary płynące od osób, które potrafią zrozumieć potrzeby nie tylko materialne, ale również emocjonalne potrzebujących.Owe działania wprowadziły uczniów w świat różnych kręgów tradycji, zarówno polskiej, jak  i europejskiej, zainspirowały do refleksji o istotnych problemach człowieka, udoskonaliły umiejętność kształtowania udanych relacji międzyludzkich, a przede wszystkim nauczyły zdolności empatycznego stosunku do innych i otwartości na ich potrzeby.

Okres świąteczny to dobry czas, aby spełniać dobre uczynki, czynić dobro, by w efekcie dawać ludziom radość, szczęście, nadzieję na lepsze jutro. Dzięki realizacji zadań uczestnicy projektu „Tradycje bożonarodzeniowe świadczące o tożsamości narodowej Polaków” stają się szlachetniejszymi Polakami- chrześcijanami, którzy z wielką satysfakcją niosą bezinteresowną pomoc słabszym, starszym, schorowanym czy wysiedlonym ludziom.

Magiczny czas

Podczas realizacji projektu „Tradycje Bożonarodzeniowe świadczące o tożsamości narodowej Polaka” uczniowie z ogromnym zaangażowaniem włączyli się w okresie przedświątecznym w strojenie klas, ubieranie choinek czy wykonywanie stroików, ozdób, kartek świątecznych w czasie trwających warsztatów bożonarodzeniowych, prowadzonych z udziałem rodziców, nauczycieli, uczniów oraz zainteresowanych mieszkańców wsi.

Wszystkie przedsięwzięcia podjęte przez uczestników projektu wymagały od nich kreatywności obejmującej wyobraźnię, logiczne myślenie, rozwiązywanie problemów oraz opierały się na konstruktywnej refleksji, innowacji twórczej oraz obejmowały one zdolność pracy samodzielnej i zespołowej. Kluczowe znaczenie w tych działaniach miała też zdolność komunikowania się z innymi osobami, motywowanie ich i docenianie pomysłów i wysiłku współuczestników, a także przyjmowanie odpowiedzialności za podejmowane zadania.

Ponadto uczniowie mając do dyspozycji różnorodne materiały plastyczne, mogli rozwijać swoje umiejętności artystyczne, poszerzać swoją wiedzę kulturową i historyczną naszego regionu, dotyczącą różnorodności występujących ozdób bożonarodzeniowych, których motywy potrafili zinterpretować i zaprezentować przed szerszym kręgiem odbiorców.

Obserwując przebieg i realizację działań, zaobserwowano, jak wytrwale i kreatywnie radzili sobie z powierzonymi zadaniami, które służyły też wzmocnieniu poczucia zakorzenienia, przynależności do regionu, wspólnoty, kultury.
Wszystkie działania były niezwykle inspirujące i pozostawiły w uczestnikach ślad niezapomnianych przeżyć, które będą kontynuować i pielęgnować w latach następnych.

Wolontariat -  bez granic

Wiele radości wolontariuszom ze Szkoły Podstawowej w Nowym Grodzicznie daje możliwość prowadzenia różnorodnych działań w ramach SKW. Uczniowie realizowali wiele przedsięwzięć , między innymi odwiedzili mieszkańców DPS z życzeniami dla pensjonariuszy, drobnymi upominkami, prezentując przed nimi jasełka bożonarodzeniowe, składając im życzenia, dzieląc się opłatkiem i prowadząc z nimi rozmowy, by w tym wyjątkowym okresie poczuli się  dowartościowani, ważni dla młodego pokolenia, które uważa ich za skarbnicę wiedzy niezapisanej na kartach historii, ale wciąż żywej w ich wspomnieniach, którą chętnie  lubią się dzielić z naszą młodzieżą.

Podejmowane działania przez uczniów sprzyjają rozwojowi  indywidualnemu i społecznemu. Kształtują u nich postawę szacunku dla innych ludzi, rozwijają kreatywne uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych i społecznych, szczególnie w aspekcie lokalnym. To także doskonała możliwość na bliższe poznanie siebie, swojej obecności, rozumienie swoich mocnych stron oraz niezwykła lekcja historii, która w niecodzienny sposób buduje gotowość do uczestnictwa w życiu społecznym, w kulturze narodowej, jednocześnie motywuje do podejmowania inicjatyw zmierzających do pielęgnowania tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych, które niewątpliwie zmierzają do kształtowania tożsamości narodowej i więzi z krajem ojczystym.

Młodzież uczestnicząc w działaniach, aktywnie poznaje rzeczywistość osób starszych, chorych, samotnych, uczy się komunikowania  z tymi ludźmi, przełamując bariery pokoleniowe, a dzięki bliskości, zdobywają wiedzę na temat tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych, którą to pokolenie kultywowało i pielęgnowało z wielką miłością i oddaniem w czasach trudnych, wojennych i powojennych, w których przyszło im dorastać, żyć.

Grupa wolontariuszy to wyjątkowy zespół, który epatuje zainteresowaniem historią i kulturą bożonarodzeniową związaną z regionalnymi – i nie tylko – zwyczajami i tradycjami, które bez wątpienia wzmacniają poczucie tożsamości narodowej i uczą wrażliwości oraz otwartości na potrzeby drugiego człowieka,  a spointować je można słowami Karola Dickensa: „Przeznaczeniem człowieka jest żyć wspólnie z braćmi swymi, a dobro jest celem istnienia, które osiąga się przez powinności człowieka wobec innych ludzi”.
W świątecznym klimacie.

Następnym etapem realizacji projektu, w który zaangażowała się cała społeczność szkolna i lokalna był Bieg  Mikołajkowy, który jest wpisany w kalendarz imprez sportowych i kontynuowany w naszej szkole od lat.
06.12.2019r. społeczność szkolną odwiedził św. Mikołaj. Spotkał się z uczniami klas najmłodszych, jak i starszych. Dzieci zostały obdarowane drobnymi upominkami.
 Kolejnym działaniem, które jest pielęgnowane w SP w Nowym Grodzicznie są Wigilie klasowe i jasełka bożonarodzeniowe, a także przemarsz korowodu świątecznego przez wieś.

Kluczowym znaczeniem tych przedsięwzięć jest zdolność skutecznego komunikowania się, radzenia sobie w różnych sytuacjach, a także motywowanie innych osób do podejmowania wysiłku fizycznego i umysłowego oraz docenienia pomysłów i przyjmowania postaw etycznych w ramach podejmowanych zadań. Owe działania są inspirujące, a uczniom, rodzicom, nauczycielom, mieszkańcom regionu dają niezapomniane przeżycia, dzięki którym na pewno nie dojdzie do upadku tradycji.

 Kolędy i pastorałki

Mnóstwo radości uczniom, rodzicom, władzom, mieszkańcom gminy i parafianom dał śpiew kolęd i pastorałek w wykonaniu dzieci i młodzieży ze Szkoły Podstawowej w Nowym Grodzicznie, jak i osób dorosłych.
Ten etap projektu został zrealizowany przy pomocy całej społeczności szkolnej i lokalnej. Umiejętności wokalne uczestników zostały zaprezentowane na zorganizowanym Gminnym Konkursie Kolęd i Pastorałek oraz na scenie kościoła parafialnego w Grodzicznie.

Występujący wokaliści zostali szczodrze obdarzeni oklaskami publiczności oraz drobnymi upominkami i dyplomami. Chociaż dla niektórych była to pierwsza styczność związana z prezentacją utworu muzycznego na forum publicznym, to wszyscy świetnie poradzili sobie z zadaniem. Wykazali się niezwykłą umiejętnością empatycznego wyrażania emocji, poprzez śpiew, kreatywnością w doborze repertuaru, umiejętnością poprawnej modulacji głosu, przełamywaniem lęku i nieśmiałości przed publicznym występem oraz indywidualnej interpretacji kolęd i pastorałek, których rozumienie buduje własną tożsamość narodową i wprowadza w tradycje, zwyczaje, kulturę bożonarodzeniową i uwrażliwia człowieka na uniwersalne wartości, między innymi miłość, szacunek dla bliźniego i życzliwości niesionej ludziom poprzez śpiew.

Wieczornica – 17.01.2020r.

Ostatnim etapem realizacji projektu „Tradycje bożonarodzeniowe świadczące o tożsamości narodowej Polaka” była Wieczornica Bożonarodzeniowa zorganizowana w auli naszej szkoły przez uczniów, nauczycieli i rodziców.
Przy wspólnym śpiewie kolęd mogliśmy poznać zwyczaje bożonarodzeniowe z różnych regionów Polski: Wielkopolski, okolic Bartoszyc, Łowicza oraz Ziemi Lubawskiej. Dowiedzieliśmy się także, jak wyglądała wigilia w rodzinie Piłsudskich.

Po wspólnym kolędowaniu przyszedł czas na degustacje potraw takich jak: makiełki, kluski z kapustą, pieczone jabłka oraz ciasteczka, pierniczki i kartofelki (cukierki). Wszyscy uczestnicy na koniec otrzymali pierniczka z przesłaniem na cały rok.
Realizacja tego przedsięwzięcia pomogła uczestnikom podzielić się, a jednocześnie rozszerzyć wiedzę na temat tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych, poznać ciekawe historie świąteczne naszego regionu, naszych rodzin, zarówno w przeszłości, jak i te współczesne. Ponadto kluczowe znaczenie w tym zadaniu miało kształtowanie zdolności angażowania się w procesy twórcze, zarówno w sposób indywidualny, jak i zespołowy, a także otwartość na różnorodne formy ekspresji kulturowej oraz poszanowanie wartości wiary chrześcijańskiej i wzmacnianie więzi koleżeńskich, rodzinnych, sąsiedzkich.

PODSUMOWANIE


Wiemy, że zaprezentowane przez nas działania są cenną lekcją polskiej kultury i historii naszego regionu, naszej Ojczyzny. Bez wątpienia służą też kształtowaniu wielu kompetencji kluczowych w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej, doskonaleniu naszego języka ojczystego, a także propagują ważne wartości, takie jak: tolerancja, odpowiedzialność, aktywność w życiu społecznym, otwartość na bliźniego, na świat, uczą wzajemnego poszanowania, zaufania, budują twórczą atmosferę i rzetelną pracę w kręgu rówieśników, rodziców, mieszkańców, społeczności lokalnej.

Projekt „Tradycje bożonarodzeniowe świadczące o tożsamości narodowej Polaka” z pewnością przyczynił się do przybliżenia uczniom, rodzicom i społeczności lokalnej ważnego dla każdego Polaka- chrześcijanina wycinka z historii, kultury naszego regionu oraz dzięki zrealizowanym przedsięwzięciom uzmysłowił uczestnikom projektu, co jest sensem ludzkiego życia, że przestrzeganie norm etycznych, kulturowych zgodnych z religią chrześcijańską prowadzi do urozmaicenia więzi w komunikacji międzyludzkiej, zakorzenienia w młodym pokoleniu poczucia tożsamości narodowej w skali mikro i makro, a przede wszystkim kształtuje „ kręgosłup” moralny człowieka, który stanowi niebagatelny fundament w wychowaniu młodego pokolenia Polaków, które każdego dnia powinno uświadamiać sobie, że siła tradycji, zwyczajów bożonarodzeniowych to siła polskości i będąc pojęciem duchowym stoi ponad zmieniającymi się granicami i ustrojami. 

materiał: Szkoła Podstawowa w Nowym Grodzicznie

lista postów
przejdź do galerii